maanantai 29. toukokuuta 2017

VANHA KOIRA OPPII UUSIA TEMPPUJA

Edellisestä postauksesta on vierähtänyt aivan liian pitkä aika, sillä en ole saanut viime viikkoina aikaan mitään kirjoittamisen arvoista. Olen keskittynyt tekemään melkein pelkästään Bodycontrol -harjoituksia, jotka ovat olleet todella kevyitä. Valmennuksen neljäs viikko pyörähti nyt käyntiin, ja tähän mennessä olen oppinut päälläseisonnan, muutaman erittäin hyvän reseptin, pari hyvää lihasten aktivointiharjoitusta sekä syyn, miksi selkäni on alati jumissa. Ei siis ihan turha juttu! Vaikka olen treenirintamalla se vanha koira, olen silti saanut nettivalmennuksesta jo näin paljon irti!

Vaikka olen käyttänyt tuhansia tunteja keskittyäkseni siihen, mitä lihasta treenaan, tajusin, että monissa liikkeissä pitkä selkälihakseni aktivoituu liikaa, vaikka treenaisin pakaraa. Tämä on yleinen virhe ja näin käy, kun vahvempi lihas alkaa kompensoimaan heikompaa lihasta. Siksi on äärimmäsen tärkeää keskittyä siihen, mitä lihasta treenaa, eikä vain heilua salilla kuin heinämies. Virheellinen toiminta johtaa siihen, että selkälihakset ovat aina jumissa, ja kipu säteilee minulla rintarankaan.


Valaistuneena marssin urheiluhierojan pakeille. Hän totesi käsittelyn jälkeen ääneen, mitä minä olin hokenut jo puoli vuotta - selkärangassa rintarangan kohdalla on iso lukko. Ei ihme, jos vähän pistää. Olen käynyt tästä asiasta viime syksynä lääkärissä ja fysioterapiassa, eikä kukaan sanonut, että rangassani olisi mitään vikaa. Itse olen sanonut kokoajan, että selkärankani ei ole normaali ja nyt sain vihdoin tuen väitteelleni!

Pärjään mainiosti selkäni kanssa, eikä se hidasta toimintaani millään tavalla, mutta tietenkin haluan laittaa nikamat liikkumaan oikealla tavalla. En todellakaan halua, että 24-vuotiaana selkärankani on jäykkä kuin rautakanki. Sain urheiluhierojalta erittäin hyvät ohjeet siihen, miten voin pehmittää jäykkyyttä kotona. Olen keskittynyt hoitamaan selkääni paremmaksi, joten raskaat salitreenit ovat jääneet todella minimiin tässä kuussa.


Bodycontrol -valmennuksen myötä oon innostunut vielä enemmän treenaamaan ulkona ja täytyy myöntää, ettei mulla edes ole tällä hetkellä voimassa olevaa salijäsenyyttä! Mietin todella tarkasti, ostanko edes tälle kesälle sellaista, koska oon todella fiiliksissä kesästä ja kaikista ihanista ja monipuolisista treeneistä, joita pihalla voi tehdä!

Tällä hetkellä on pientä flunssan tynkää, mutta ei ollenkaan niin pahasti, ettenkö loppuviikosta pääsisi jo takaisin treenien pariin. Lisäksi minulla on taas uusia treenisuunnitelmia kesäksi, joista lisää, kun asiat varmistuvat! :)

-EVE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti